Witek & Golik
Witek & Golik, der  sideløbende har design studiet Posé Posê, er rammen om Sisse Witek og Martyna
Goliks samarbejde. Martyna Golik har en bachelor i kunst og tekstildesign fra Academy of Fine Arts i
Lodz og en kandidatgrad i Tekstildesign fra Danmarks Designskole. Sisse Witek er kandidat i
Tekstildesign fra Danmarks Designskole. Siden de blev færdige i 2015 har de haft studie på Nørrebro
i København. Undervejs har de skabt både kommercielt design, kunstprojekter og det seneste år,
tillige egne produkter under brandet Posé Posê.

Mødet mellem tradition og fornyelse
Mødet mellem den drømmende glæde ved farver på den ene side og Silkeborg Uldspinderis stærke rødder i det skandinaviske på den anden side, har dannet grundlaget for samarbejdet. Det bedste fra to tilsyneladende modsatrettede verdener er smeltet sammen i et moderne og bredt favnende design. “Witek & Golik er et friskt pust til kollektionen. De står som repræsentanter for en ny generation af tekstildesignere med et internationalt afsæt. De er ikke bundet af tradition, men har samtidig en dyb respekt for det håndværk,der danner basis for deres fag.” siger Jesper C. Olsen, ejer af Silkeborg Uldspinderi

Farvefokus
Uddannet i skyggen af finanskrisen, hvor gråt i gråt ofte var svaret på det langtidsholdbare og bæredygtige, insisterer de to unge designere bag duoen, danske Sisse Witek og polskfødte Martyna Golik, på at brugen af farver ikke står i modsætning til det langtidsholdbare. Nærmere tværtimod. De to designere fortæller om deres design-filosofi “I vores samarbejde er arbejdet med farver en meget essentiel del af designprocessen. Vi har en uhøjtidelig tilgang, og for os er det vigtigt, at vores design har karakter og er signifikant. Derfor har vi brugt megen tid på at udvikle og udvælge den helt rigtige farvepalette til Silkeborg Uldspinderi.

Farver er et udtryk for personlighed, individualitet og temperament, og vi vil gerne designe udtryksfulde objekter som bliver en forlængelse of folks identitet, og som man bliver i godt humør af at omgive sig med.” De to designere fortsætter “plaiderne er vævet i jacquardmønster og kvaliteten er den blødeste kombination af uld og alpaka. Vi har kombineret forskellige garnfarver i henholdsvis skud og kæde (i vævning kaldes tråden i længderetningen kæde og den tværgående for skud, red. ).

I mange af virksomhedens andre serier er kæden i en neutral farve såsom hvid eller grå. At vi har eksperimenteret med dette, har givet plaiderne et levende og forfriskende nyt udtryk.” Navnet Dashes henviser til de simple geometriske former, som er vendt og spejlet, så de danner en levende og vibrerende overflade. Mønsteret har en ensartet rytme, men er stadig overraskende og ulogisk.