KARIN CARLANDER
SKITSE AF ET HĂ NDVĂRK
I tekstilkunstner og vÊver Karin Carlanders liv knyttes fortidens traditioner sammen med en nutidigtilgang til vÊvning. LÊs om en kvinde, der kender sit kunsthÄndvÊrk:
JEG EJER FEM VĂVE
Det er store vÊve alle sammen; altsÄ hvad almindelige mennesker vil kalde store vÊve. Mit vÊrksted ligger i en gammel industrilandsby, den gamle Raadvad fabrik.
VÊrkstederne er forbeholdt hÄndvÊrkere, der arbejder med bygningsbevaring og kunsthÄndvÊrkere.
Inde ved siden af arbejder en smed over Ă„ben esse. Der er sĂ„ meget liv her. ĂrindekĂžrsel om dagen, folk inde fra byen, der kommer her i weekenden. Nogle forveksler det med et museum. De stĂ„r og kigger ind ad vinduerne.
Â
JEG ER MEGET FORELSKET I DEN
Min nyeste vÊv har jeg fÄet af en dame, der skulle pÄ plejehjem. Det er den flotteste gamle Lervad-vÊv i Oregon pine. Jeg er meget forelsket i den. Den har en fornuftig stÞrrelse; Den er lille, men det ved den ikke selv.Man kan sidde virkelig dybt i den, man kan lave et godt skel.
Min ĂŠldste vĂŠv er den stĂžrste. Lige nu arbejder jeg pĂ„ en collage, 14 meter lang, til en udstilling. Den bestĂ„r af 13 tĂŠpper i et meget tyndt, entrĂ„det garn. Af hĂžr. Hvert tĂŠppe er 1 meter 40 i bredden. Jeg har lavet de to fĂžrste nu. Jeg var i tvivl, om det overhovedet kunne lade sig gĂžre.Det er fysisk hĂ„rdt, jeg stĂ„r op, jeg skal bevĂŠge mig fra den ene side til den anden.Â
VĂVNING ER MATEMATIK, DET ER TĂLLEARBEJDE, DET KRĂVER KONCENTRATION AT VĂVE. DET ER SVĂRT, HVIS MAN BLIVER AFBRUDT.
VĂVNING ER EN REPETITIV KUNSTART
Jeg starter altid et nyt projekt med at gÞre rent og rydde op. Det er en mental forberedelse. Samtidig med at jeg laver andre ting, arbejder jeg i mit hoved, planlÊgger.
Kigger pÄ mine garner, sammenligner. Kigger pÄ farverne.VÊvning er en repetitiv kunstart. Og jeg prÞver sÄ at nÄ frem til et ikke-repetitivt udtryk. Jeg arbejder rigtigt meget med gentagelse. Det krÊver sindssygt mange prÞver. Altid fÞrst i sort og hvid. Jeg kan godt lide at arbejde med teknikken. Og at gÞre det tekniske sÄ enkelt som muligt.
VĂŠvens egen logik kan
utroligt meget. NÄr jeg arbejder med sort og hvid, kan jeg se strukturen og mulighederne generelt. Og sÄ forsÞger jeg at forenkle, det krÊver et stort overblik over teknikker.Men jeg kender min vÊv. Vi har vÊret igennem mange ting.
Jeg forsÞger at fremtvinge noget intuitivt, uventet. For nogen kan det godt vÊre en hÊmsko, at vÊvning er sÄ teknisk. Du kan godt forsvinde ind i alt det tekniske. Men nÄr jeg arbejder med de der prÞver, kan der opstÄ ting, jeg ikke har tÊnkt - uventede og interessante ting.
VĂVNING ER AT KONSTRUERE ET TEKSTIL HELT FRA BUNDEN
Hvert enkelt garn giver noget forskelligt. Langsommeligheden i processen giver dybde. BÄde i forhold til materialet og til det medie, man arbejder med. Den giver en dybere forstÄelse for grundkonstruktionen.
Det er sÄ vigtigt, at man har den forstÄelse. SÄ mange ting i dag er tegnet pÄ en computer. Den samme person kan lave en kop eller et stykke grafik eller designe et tÊppe. For mig er det ofte blot dekoration uden reference til materialet og hÄndvÊrket.
JEG LADER VĂVEN KOMME MED NOGLE GODE FORSLAG, NĂ R JEG LAVER MINE PRĂVER.
DET ER LIGESOM MUSIK
HÄndvÊrksprocessen skal sidde i kroppen, den skal ikke kun
sidde i hovedet. Det er ligesom musik.
"Det er da en god ting at have med i sit liv, er det ikke?â
CUMULUS HALSTĂRKLĂDE
Pine Plaid
Pine er vÊvet af 100% baby alpaka. Pine plaiderne er et designsamarbejde med designeren Karin Carlander. Pine plaiderne er designet af Karin Carlander og refererer til det nordiske fyrretrÊ i skoven. Plaidens design har som trÊet nÄle der bevÊger sig i forskellige skrÄtstillede former. Med Pine tÊppet kan man nyde roen og gÄ op opdagelse i mÞnsteret, nÄr man betragter plaiden sÄ vel som trÊet.
Pine tĂŠpperne kommer i fire farver i stĂžrrelsen 130 x 200 cm.
SE FARVERNE